TODAY A READER, TOMORROW A LEADER.SEKALI KU DAH MENCINTAI PUTERIKU SAMPAI KE HAYATKU KU AKAN MENCINTAI DAN MENYAYANGINYA. SEKALI KU DAH MELANGKAH KU TAK AKAN MENOLEH KEBELAKANG LAGI.

Saturday, February 6, 2010

Guna minda untuk jadi hebat berjaya hebat


TIDAK dapat dinafikan bahawa akal adalah anugerah Tuhan yang tertinggi kepada seorang insan. Malah lebih tinggi daripada nilai sebuah nyawa. Kalau diberi nyawa sekalipun tanpa dibekalkan akal, anda tak ubah seperti seekor haiwan.
Tujuan Tuhan menganugerahkan akal kepada manusia ialah untuk mengurus alam ini. Sebab itu akal mesti dijaga. Akal didatangkan oleh Tuhan dalam dua bentuk. Secara fizikal (yang dinamakan otak) dan secara rohani (yang dinamakan minda). Banyak unsur-unsur yang mempengaruhi pencapaian dan kecemerlangan akal antaranya; keturunan, kesihatan, pemakanan, suasana sekeliling dan orang yang paling hampir atau paling disayangi.
Minda yang hebat mampu melahirkan manusia yang super hebat. Manusia yang super hebat mampu membawa perubahan atas muka bumi bukan sahaja untuk dirinya, keluarga dan masyarakat malah untuk manusia sejagat.
Tetapi ramai manusia yang mensia-siakan hidup kerana tidak membangunkan akal dan minda. Inilah manusia yang biasa-biasa sahaja - merasa cukup dengan apa yang menimpa dirinya dan tidak punya kekuatan untuk berubah. Sedangkan Tony Buzan berkata dalam bukunya Make The Most of Your Mind, "Otak ibarat raksasa yang sedang tidur."
Buku Rahsia Minda Hebat tulisan dua orang perunding motivasi yang tak asing lagi di negara kita iaitu Datuk Siti Nor Bahyah Mahamood dan Muhammad Zakaria merubah segalanya. Mereka menggabungkan ilmu syariat dan psikologi dengan pengalaman dan pemerhatian untuk dicurahkan kepada pembaca. Apa kata mereka?
"Seperti anda, kami juga bukanlah asalnya orang yang semula jadi dianugerahkan bakat yang hebat oleh Tuhan. Tapi kami sendiri yang mengubahnya, berusaha dan bekerja keras. Ini bukan pula bermakna kami telah mencapai kecemerlangan yang sangat tinggi. Sebenarnya anda mempunyai kemampuan untuk mencapai kejayaan yang lebih baik daripada apa yang telah kami lalui. Anda yakin?"
Mereka mengakui bahawa ramai anak-anak didik mereka - yang boleh dipanggil adik atau anak telah laju ke hadapan mencipta kecemerlangan. Ada yang sudah menjadi ulama besar. Ada yang sudah menjadi jutawan. Ada yang telah meraih gelaran profesor dan tan sri. Bekalan mereka cuma satu - menggembeling anugerah akal dan minda yang diberi Tuhan kepada mereka. Betapa tidak, kekuatan akal diberitahu oleh Norman Cousins dalam bukunya Head First: The Biology of Hope, "Sistem cakerawala dengan jutaan galaksinya pun tidak mampu menandingi kecanggihan otak manusia yang menakjubkan. Otak manusia adalah cermin ketidakterhinggaan - tidak ada batas, ruang lingkup, atau kapasiti bagi otak untuk tumbuh secara kreatif."
Bagaimana mengeksploitasi anugerah Tuhan?
lPertama: Mendengar dan memerhati. Seperti kata Brian Tracy, penulis buku Maximum Achievement, "Asalnya, sumber tunggal yang terbesar berada di antara dua telinga anda (maksudnya otak). Kini, kekayaan berada dalam kekuatan otak bukan otot." Betul, ramai orang bekerja keras (membina otot) tetapi tidak cemerlang. Tetapi kalau anda work hard and work smart - itulah yang sebaik-baik pendekatan.
lKedua: Yakin. Seperti kata Napoleon Hill dalam bukunya, Think and Grow Rich, "Apa saja yang dapat difahami dan diyakini oleh fikiran, dapat dicapai oleh fikiran."
lKetiga: Bekerja keras untuk merealisasikannya. Seorang ahli motivasi berkata: "Menggunakan otak seperti meneroka hutan belantara. Akhirnya anda akan bertemu jalan keluar. Kalau tidak anda harus membinanya sendiri."
Buku ini yang diterbitkan oleh syarikat penerbitan Telaga Biru Sdn. Bhd. dengan warna penuh ini merupakan salah sebuah buku terbaru yang menyorot satu perspektif yang sangat penting tentang otak dan minda. Buku ini sangat menarik kerana isi kandungannya menyentuh hampir keseluruhan aspek minda termasuklah perihal otak secara saintifik, 'menyihatkan minda' menurut perspektif Islam, mencerdaskan minda melalui aktiviti fizikal, pemerhatian, pemakanan, psikologi dan motivasi dan kaedah mencerdaskan akal bayi.
Semua aspek ini dikupas dengan begitu mendalam dan disampaikan dalam konsep buku-majalah yang sangat menarik dan tidak membosankan. Gambarajah yang jelas di samping permainan warna yang baik menjadikan buku ini sesuai dibaca oleh semua peringkat umur. Malah, sesetengah fakta yang kompleks telah dipermudahkan dalam bentuk doa untuk diamalkan, carta, jadual, foto, nota ringkas, petikan dan kisah-kisah menarik yang berkaitan.

Allah pemerintah Agung



KERAJAAN yang memerintah rakyat di dunia ini hanyalah sementara. -Gambar hiasan


Al-Maraghi berkata: Allah SWT telah menceritakan mengenai keraguan dan celaan kaum Yahudi terhadap kenabian Muhammad SAW.
Semua ini telah dijawab oleh Allah SWT sebagaimana yang telah kamu ketahui menerusi ayat-ayat yang lalu. Kemudian ayat ini disusuli pula dengan keterangan yang menarik mengenai perilaku mereka serta betapa aneh keadaan mereka.
Sebenarnya mereka tidak patut mencela Nabi Muhammad SAW ataupun meragui kebenaran agamanya.
Ini kerana, sama ada kaum Yahudi mahupun Nasrani telah diperintahkan oleh Allah SWT agar menjelaskan secara terus terang mengenai isi kitab Taurat dan Injil dengan segala bukti yang menyentuh kenabian Muhammad SAW dan kebenaran misinya.
Ayat ke-187
Firman Allah SWT yang bermaksud: Dan (ingatlah) ketika Allah mengambil perjanjian setia dari orang-orang yang telah diberikan kitab (iaitu): "Demi sesungguhnya! Hendaklah kamu menerangkan isi kitab itu kepada umat manusia, dan jangan sekali-kali kamu menyembunyikannya". Kemudian mereka membuang (perjanjian setia) itu ke belakang mereka, serta mereka menukarnya dengan mengambil faedah dunia yang sedikit. Maka amatlah buruknya apa yang mereka dapati dari penukaran (Kalamullah dan janji-Nya) itu.
Iktibar dan fiqh ayat:
i. Ibn al-Jauzi berkata, ayat ini telah menjadi khilaf ulama diturunkan kepada siapa dengan tiga pendapat:
A) Kepada Yahudi. Inilah pendapat Ibn Abbas, Ibn Jubair, al-Suddi dan Muqatil. Atas dasar ini, kitab bermaksud Taurat.
B) Mereka adalah golongan Yahudi dan Nasara. Justeru, kitab di sini bermaksud Taurat dan Injil.
C) Mereka adalah semua ulama. Maka maksud kitab adalah sebagai nama jenis.
ii. Al-Maraghi berkata, kandungan yang terdapat dalam kitab mempunyai dua fasa:
l Menerangkan kepada orang bukan Islam, bahawa mereka diajak kepada Islam.
l Menerangkan kepada orang Islam itu sendiri untuk memberi petunjuk dan bimbingan mengenai pelbagai masalah yang telah diturunkan oleh Tuhan kepada mereka.
Kedua-dua tugas di atas wajib dijalankan oleh para ulama tanpa dikecualikan. Ayat ini menjadi bukti untuk menuntut tanggungjawab mereka.
iii. Muhammad Quraish Shihab berkata: Ayat ini menggambarkan perilaku buruk mereka menyembunyikan kebenaran meraih keuntungan sementara dengan istilah yashtarun (membeli).
Biasanya jual-beli disertai dengan tawar menawar untuk memperoleh sebanyak mungkin keuntungan.
Rupanya demikian itulah keadaan mereka, dan kerana besarnya keinginan serta sengitnya tawar menawar itu, maka membeli kata kerjanya adalah yasyry ditambah dengan huruf ta'.
Ayat ke-188
Firman Allah SWT yang bermaksud: Jangan sekali-kali engkau menyangka (Wahai Muhammad, bahawa) orang-orang yang bergembira dengan apa yang mereka telah lakukan, dan mereka pula suka dipuji dengan apa yang mereka tidak lakukan, jangan sekali-kali engkau menyangka mereka akan terselamat dari seksa, dan mereka pula akan beroleh azab yang tidak terperi sakitnya.
Sebab nuzul ayat:
Ibn Jauzi menyatakan terdapat lapan pendapat ulama berkenaan dengan sebab nuzul ayat ini.
A) Nabi bertanya Yahudi tentang sesuatu sedangkan mereka sembunyi dan khabarkan yang lain. Lantas turunnya ayat ini.
B) Diturunkan kepada kaum Yahudi yang amat gembira dengan dunia yang diperolehi dan amat suka manusia memuji mereka seperti katanya Mereka adalah ulama. Inilah pendapat Ibn Abbas.
C) Golongan Yahudi berkata: Kami atas agama Ibrahim dan sembunyi hakikat Muhammad SAW. Lantas turunnya ayat ini. Inilah pendapat Sa'id bin Jubair.
D) Yahudi Madinah mengutus surat kepada Yahudi Iraq, Yaman dan Yahudi di tempat lain dengan berkata: Muhammad bukan Nabi. Justeru, kekallah atas agama kamu. Inilah pendapat al-Suddi dan al-Dhahaq.
E) Yahudi Khaibar datang kepada Nabi dan sahabatnya seraya berkata: Kami atas pandangan kamu dan kami bagi kamu menentangnya. Mereka berpegang dengan kesesatan. Lantas turunnya ayat ini. Inilah pendapat Qatadah.
F) Kumpulan daripada Yahudi menggerakkan bala tentera untuk menyerang Nabi. Lantas turunnya ayat ini. Inilah pendapat Ibrahim al-Nakhaie
G) Kumpulan daripada kaum Yahudi masuk bertemu Nabi kemudian keluar dengan mendakwa kepada orang Islam bahawa mereka menceritakan kepada Nabi dan mereka dipuji, sedangkan sebaliknya. Lantas turunnya ayat ini. Inilah pendapat al-Zajjaj.
H) Kumpulan manusia di kalangan munafik, lari daripada peperangan bersama Nabi. Apabila Rasulullah SAW pulang mereka membuat helah dan alasan. Lantas turunnya ayat ini.
Iktibar dan fiqh ayat:
i. Al-Maraghi berkata, azab ada dua jenis:
* Azab yang timbul kerana kesan alamiah yang muncul seketika dialami orang melakukan kebatilan, sesuai dengan ketentuan Allah SWT berlaku dalam masyarakat.
* Azab sebagai tanda kemurkaan yang datang dari langit, seperti gempa bumi, gerhana, angin taufan dan bencana-bencana lain yang membinasakan menimpa sebahagian umat Nabi-nabi terdahulu kerana kekafiran mereka kepada Tuhan, mendustakan para nabi, menyakiti mereka iaitu bersikap melampau terhadap rasul-rasul mereka.
ii. Muhammad Quraish Shihab berkata: Imam al-Bukhari meriwayatkan bahawa Marwan Ibn al-Hakam mengutus seseorang untuk bertanya kepada sahabat Nabi SAW iaitu Ibn Abbas r.a: Kalau semua orang bergembira dengan apa yang telah mereka kerjakan dan mereka suka supaya dipuji terhadap perbuatan yang belum mereka kerjakan maka tentulah semua kita akan disiksa.
Ibn Abbas menjawab: Bukan demikian itu maksudnya. Suatu ketika, Nabi SAW menanyakan sesuatu kepada orang Yahudi, mereka menjawabnya tetapi jawapan yang sebenarnya mereka sembunyikan. Mereka menunggu ucapan terima kasih dan pujian kerana menyangka telah berjaya menipu Nabi SAW.
Ayat ke-189
Firman Allah SWT yang bermaksud: Dan bagi Allah jualah kuasa pemerintah langit dan bumi, dan Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
Iktibar dan fiqh ayat:
i. Ibn Kathir berkata: Allah SWT adalah pemilik segala sesuatu dan berkuasa untuk membuat sesuatu mengikut kehendak-Nya dan tidak ada sesuatu yang boleh melemahkan-Nya.
ii. Ibn al-Jauzi berkata: Ayat ini adalah sebagai pendustaan kepada yang berkata bahawa Allah SWT itu fakir.
iii. Syeikh Muhammad Abu Zahrah berkata: Ayat ini menerangkan kekuasaan Allah SWT. Dialah yang membuat janji baik dan balasan serta ancaman.
iv. Al-Maraghi berkata: Ayat ini memberi petunjuk bahawa kebaikan itu pasti didapati oleh orang yang mengikut petunjuk Allah SWT.
Ia juga memberi hiburan kepada Nabi SAW, orang mukmin dan menjanjikan kemenangan.
Ia juga mengandungi sindiran yang mencela orang yang menyalahi petunjuk Allah dan menyatakan mereka tidak beriman dengan sebenar-benarnya.
v. Al-Sonhaji berkata: Segala sesuatu yang berada di langit dan di bumi adalah milik Allah. Dia bebas memperlakukan mengikut kehendak-Nya.
Semoga kita menjadi golongan yang mentaati, mematuhi dan mengikut segala perintah Allah SWT serta meninggalkan segala larangan-Nya. Amin.

Kemurkaan Allah terhadap Nabi Adam

NABI Adam dan isterinya telah melanggar larangan Allah daripada memakan buah khuldi. Allah telah berpesan kepada Nabi Adam bahawa jangan mendekati pokok khuldi itu. Allah juga mengingatkan baginda bahawa iblis itu adalah musuhnya, tetapi baginda masih terpedaya dengan pujukan iblis tersebut.

Dengan perasaan sedih dan penuh penyesalan, Nabi Adam dan isterinya, Hawa meminta ampun dan bertaubat kepada Allah. Nabi Adam berkata bahawa sesungguhnya baginda telah menganiaya dirinya sendiri.

Sekiranya Allah tidak mengampuni dirinya, baginda akan menjadi seorang yang rugi untuk selama-lamanya.

Dengan nada marah, Allah berfirman kepada Nabi Adam dengan mengatakan bahawa Dia telah memberikan tempat untuk Nabi Adam dan isterinya di syurga yang penuh dengan segala bentuk nikmat. Cuma satu yang dilarang iaitu memakan buah khuldi tetapi buah itu ternyata lebih diinginkan oleh Nabi Adam berbanding dengan segala isi lain yang ada di syurga.

Nabi Adam berasa sangat sedih apabila mendengar firman Allah itu. Air mata baginda dan isterinya jatuh berlinangan tanpa henti. Nabi Adam mengatakan bahawa baginda sungguh tidak menyangka iblis sanggup berbohong kepadanya dengan bersumpah atas nama Allah.

Allah memutuskan bahawa Nabi Adam dan isterinya harus meninggalkan syurga. Mereka akan diturunkan ke bumi. Di bumi mereka akan bersusah payah, mencurahkan keringat dan air mata untuk mencari rezeki.

Dengan air mata yang berlinangan, disulami dengan perasaan sedih dan takut, Nabi Adam bersimpuh sambil menundukkan kepala dan meminta ampun, "Tuhanku! Tuhanku! Ampunilah aku! Ampunilah aku!"

Air mata Nabi Adam dan isterinya semakin banyak bercucuran. Kedua-duanya menangis tersedu-sedu sambil menanggung penyesalan yang tidak terkira di atas kesalahan yang dilakukan akibat terpedaya dengan pujukan iblis itu.